Clubul de Practica - Editia II

Tematica celei de-a doua editii a Clubului de Practica este „Viitorul Sustenabil”. Impreuna cu Fundatia Progress, ne propunem sa aducem in atentia Ucenicilor proiecte care sa le antreneze atat simtul pentru inovatie, cat si acela de a folosi responsabil resursele din jur. Astfel, le lansam elevilor provocari lunare la care sa lucreze nu doar cu aparate si compononente noi, dar si cu diverse materiale uzuale care pot fi refolosite cu noi scopuri.

Cele doua componente ale acestei editii se refera la:

  • Sustenabilitate: Ucenicii vor invata sa reutilizeze resursele disponibile pentru a construi obiecte cu propriile maini, pentru a repara lucrurile din jurul lor, fara a le inlocui;
  • Viitor: prin folosirea tehnologiilor care tin de senzoristica si automatizare a proceselor.

Activitatea 1: luna februarie

 

  • Clasa a IX-a
    • Reparatia unui cablu – Elevii au invatat cum sa identifice un cablu rupt/intrerupt si cum sa il aduca la o stare functionala.
  • Clasa a X-a
    • Cum faci un condensator (Borcan Leyden) – Condensatorul este format din doua conductoare electrice separate de o zona neconductoare. Prin acest proiect elevii au avut ocazia sa inteleaga mai bine principiul de functionare, dar si sa se distreze impreuna.
  • Clasa a XI-a
    • Punte redresoare – Ucenicii au descoperit cum functioneaza un redresor de tensiune bialternanta (punte redresoare).

 

Echipele castigatoare s-au remarcat prin cateva lucruri specifice:

  • Clasa a IX-a – Liceul Tehnologic Ferdinand I Ramnicu Valcea: echipa a dat dovada de interes si, pe langa instructiunile date, ucenicii implicati au folosit si un tub termocontractibil pentru a izola cablul prelungitorului.
  • Clasa a X-a – echipa Titanii, Liceul Tehnologic Astra Pitesti: fiecare membru a avut ponderea sa in explicatii, discursul a avut fluiditate, a fost planificat in prealabil, iar per total prezentarea a fost laudabila.
  • Clasa a XI-a – echipa Green Light, Liceul Energetic Targu Jiu: echipa a aratat foarte multa implicare pentru proiectul dat, astfel ca, pe langa realizarea unei punti redresoare, elevii au explicat si comportamentul unei diode, folosind o baterie pentru a vedea izolat comportamentul puntii redresoare si un autotransformator pentru a vedea comportamentul concret.

 

Premiile acestei editii sunt orientate catre acomodarea Ucenicilor cu viitoarea atmosfera din domeniul tehnic in care vor lucra. Pentru luna februarie, fiecare membru al celor 3 echipe castigatoare a primit cate un cleste ampermetric care poate fi folosit in instalatii pentru a masura curentul usor, fara a mai fi nevoie de alte interventii asupra circuitului.

Activitatea II: luna martie

  • Clasa a IX-a
    • Senzorul de lumina  – Fotorezistenta e o rezistenta care isi schimba valoarea in functie de cantitatea de lumina care cade pe ea. Poate fi folosita in aplicatii pentru a detecta prezenta luminii, dar si pentru a masura nivelul luminozitatii ambientale.
  • Clasa a X-a
    • Alarma de apropiere folosind senzorul cu ultrasunete – Senzorul este format dintr-un transmitator si un receptor („difuzor” si „microfon”). Este emis un sunet la o anumita frecventa care se loveste de obstacol, se intoarce si este preluat de catre receptor.
  • Clasa a XI-a
    • Monitorizarea distantei folosind senzorul cu ultrasunete.